Stad Antwerpen: Migratie naar een nieuw medewerkersportaal
Stad Antwerpen wilde hun medewerkersportaal verplaatsen naar een nieuw platform, gebaseerd op Microsoft technologie. Het doel was om een gebruiksvriendelijke product met veilige en uitbreidbare infrastructuur te ontwikkelen die gedragen wordt door de interne medewerkers. We ondersteunden Stad Antwerpen bij deze migratie door middel van een uitgebreide analyse en een verandertraject.
De uitdaging
Stad Antwerpen stond voor de uitdaging om hun huidige medewerkersportaal te migreren naar een nieuw platform op basis van Microsoft technologie. Dit vereiste grondige ervaring in de configuratie van een Microsoft SharePoint infrastructuur en het opzetten van een medewerkersportaal.
Het eindproduct moest eenvoudig bruikbaar, toegankelijk, veilig en toekomstbestendig zijn. Daarnaast was het essentieel dat de interne medewerkers het nieuwe systeem zouden omarmen, wat een verandertraject noodzakelijk maakte.
De oplossing
Om deze uitdaging aan te pakken, ontwikkelden we een co-creatieve projectaanpak gebaseerd op vier strategische pijlers:
- Team dynamiek: Een kernprojectteam samengesteld uit interne en externe experts met duidelijk gedefinieerde rollen en verantwoordelijkheden.
- Methodische aanpak: Gebruik van bewezen methodieken afgestemd op ambitieuze doelen, zakelijke belangen, uitvoerbaarheid en een mensgerichte focus. Co-creatie workshops, heldere procesuitleg en actieplannen stonden centraal.
- Procesarchitectuur: Beslissingen gebaseerd op marktanalyse, eindgebruikersbehoeften, technische haalbaarheid en interne wensen, resulterend in een gestroomlijnd implementatieplan.
- Kennisoverdracht: Iteratieve leerbenadering met technieken zoals scaffolding, uitgebreide documentatie en coaching om de zelfstandigheid van interne teams te bevorderen en duurzame voortzetting te waarborgen.
De migratie naar een nieuw platform op basis van Microsoft technologie verbeterde niet enkel de digitale infrastructuur, maar maakte dit ook toegankelijker, veiliger en meer toekomstbestendig.
De resultaten
Onze aanpak zorgde ervoor dat Stad Antwerpen een veilig, toegankelijk en toekomstbestendig medewerkersportaal kon lanceren.
- Business Workshops: Gericht op de vragen en noden van de gebruikers om hun behoeften beter te begrijpen.
- High Level Functionaliteiten: Identificatie en documentatie van de belangrijkste functionaliteiten voor het nieuwe portaal.
- MoSCoW Oefening: Prioritering van de functionaliteiten op basis van de MoSCoW methode
- Geprioriteerde Epics: Bepalen van de belangrijkste epics die ontwikkeld moeten worden.
- Uitgeschreven User Stories: Gedetailleerde user stories om de ontwikkelingsrichtlijnen te definiëren.
- Informatie Architectuur Client-Side: Ontwerp van de informatiearchitectuur voor de gebruikerskant van het medewerkersportaal.
- Technische Validatie: Beoordeling van de impact en moeite van de requirements ten opzichte van de ontwikkeling in SharePoint.
- Development Briefing Document: Een gedetailleerd document dat kan dienen als basis voor nieuwe uitbesteding voor de implementatie van het nieuwe medewerkersportaal.
Benieuwd naar wat Catcoon voor je kan betekenen?
Laat ons weten hoe we je kunnen helpen, en we nemen snel contact met je op.
Ontdek andere cases
Ontwikkeling van een veelzijdig portaal voor klanten en medewerkers, met een focus op gepersonaliseerde informatie en nieuwe digitale diensten.
We hielpen Statistiek Vlaanderen strategische en zakelijke inzichten te verwerven bij de ontwikkeling van een data community gebruikersplatform.
Toerisme Vlaanderen schakelde ons in om het digitale platform en hun dienstverlening rond ‘Iedereen Verdient Vakantie’ te vernieuwen. Ontdek hoe we innovatieve oplossingen implementeerden om hun ambities waar te maken.
We hielpen samen met Cronos partij Contribute de afdeling medische genetica van UZA bij het vernieuwen van hun verouderde module voor het beheren van medische genetica data, met behoud van alle functionaliteiten.
We ontwikkelde voor Acerta een strategische visie om hun digitale kanalen te stroomlijnen en een naadloze klantenervaring te bieden. Lees hoe deze transformatie tot stand kwam.